ebnfernas

Al-Amana – czy wiemy co nam powierzono?

In Uncategorized on Luty 4, 2011 at 17:43

 

 

Znajomy powiedział mi kiedyś: „Dlaczego narzekasz na prezydenta? Większym zmartwieniem jest fakt że opuszczamy modlitwę Fadżr”. Niektórzy ludzie mogą nie widzieć związku pomiędzy dwoma problemami, ale najważniejszym uczynkiem wszystkich ludzi jest modlitwa.

I stworzyłem dżiny i ludzi
tylko po to, żeby Mnie czcili. 

(51:56)

Jest ważniejsza niż oddychanie. Jeśli nie oddychasz, to jak można spróbować nawet skarżyć się na coś jeszcze? Niektórzy muzułmanie w naszej społeczności nie znają żadnej Sury, oprócz Al-Fatiha, i nadal modlą się pięć razy dziennie. Chciałbym się spytać: dlaczego uważasz, że Bóg powinien dać wam pokój, dobrobyt, odwagi i taqwa jeśli nawet nie obchodzi Cię, by dać mu właściwe uwielbienia (objawionej przez błogosławionego Proroka, niech spoczywa w pokoju)? Podejście takie nie ma sensu, w końcu Bóg wie najlepiej, kogo chce objąć Jego Rahma

Powiedz:
„Ja pouczam was tylko o jednym:
Stawajcie przed Bogiem,
po dwóch lub pojedynczo,
potem zastanawiajcie się!
Wasz towarzysz nie jest opętany przez dżiny.
On was tylko ostrzega przed straszną karą.”

(34:46)

Słyszę, jak ludzie w różnych sprawach powtarzają „inszAllah… inszAllah …”. Nie podejmują jednak żadnego działania, aby łatwiej spełnić swoje plany, oczekując, że Bóg ich wyręczy. Słyszysz „inszAllah powiedzie mu się w X ” i „inszAllah ona będzie najlepsza w Y”, ale, gdzie jest miejsce na pracę? wysiłek? Ludzie na ogół wiedzą, że Bóg jest Wszechmocny, ale czego się spodziewamy?
Z pewnością nie powinniśmy oczekiwać, że  kolejny raz rozstąpi się morze, podzieli księżyc, ale mimo wszystko zdaje się, że wielu czeka, aby wydarzył się kolejny cud, który uczyni nas przykładnymi muzułmanami, jakimi zawsze chcielibyśmy być.
Pragniemy sukcesu, ale nie znamy doń drogi. Chcemy się podobać Bogu, a jednak nie podejmujemy działania, dopasowanego do naszej wiedzy lub niewiedzy, i Bóg wie najlepiej, kto wie, a kto nie. Nie zdajemy sobie sprawy, że wszyscy razem i każdy z osobna – powinniśmy być cudem, a jako muzułmanie mamy faktycznie szansę, żeby urzeczywistnić ten frazes. Bez cienia wątpliwości. W naszym życiu, a nie u innych ludzi – teraz albo nigdy

Tak jest,
ponieważ Bóg nie zmienia
Swojego dobrodziejstwa,
którym obdarzył jakiś naród,
dopóki oni nie zmienią tego,
co posiadają w swoich duszach.
Bo, zaprawdę, Bóg jest słyszący, wszechwiedzący!

(8:53)

 

Al-Amana – Depozyt

 Historia zaczyna się od Adam (pokój z nim) przodka wszystkich ludzi. Generalnie, wszystko co dotyczy Adam odnosi się do całej ludzkości, aż do chwili obecnej. Dlatego, od czasów Adama (niech pokój będzie z nim) każda istota ludzka weszła w istnienie przez świadectwo

I oto wziął twój Pan
z lędźwi synów Adama – ich potomstwo,
i nakazał im zaświadczyć wobec samych siebie:
„Czy Ja nie jestem waszym Panem?”
Oni powiedzieli:
” Tak! Zaświadczamy”
– a byście nie powiedzieli
w Dniu Zmartwychwstania:
„Nie dbaliśmy o to!”

(7:172)

Rodzaj ludzki został oddzielony od reszty stworzenia, w poniższym aja Bóg odnosi się do całego zestawu cech jako do „Depozytu” (amana)

Zaofiarowaliśmy depozyt
niebiosom, ziemi i górom,
lecz one odmówiły noszenia go
i przestraszyły się;
poniósł go człowiek
– on przecież jest niesprawiedliwy
i nieświadomy –

(33:72)

 Powyższy wers wyraźniej nawiązuje do pewnego rodzaju wolnego wyboru, chęci przenoszenia depozytu, i jasno mówi o czymś, co dotyczy wyłącznie ludzi. Ale to nie wystarczy po prostu być człowiekiem, aby nieść depozyt. Ludzie muszą dobrowolnie zgodzić się na rolę  namiestników Boga- oznacza to, że przeniesienie depozytu wiąże się w wolnym wyborem.

Według Ibn Abbasa depozyt jest nie tyle namiestnictwem, co obowiązkami, które Bóg ustanowił dla człowieka. Jednakże, tak jak książę posiada obowiązki z racji swojej pozycji – to, analogicznie, także namiestnik jest wyposażony w zestaw obowiązków. Ibn Abbas powiedział im że „Bóg zaproponował im (obowiązki) wobec niebios i ziemi i gór, i (jeśli), że je spełnią, On nagrodzi ich, a jeżeli nie spełnią, to ukarze ich. Ale nie chcieli ich wypełniać, i bali się ich, nie dlatego, że ich zamiary były grzeszne, ale ze względu na szacunek dla religii, Boga w przypadku gdy nie będą mogli wypełnić zobowiązań. Następnie Bóg ofiarował depozyt Adamowi, który go przyjął, ze wszystkimi dalszymi konsekwencjami. Mówi o tym powyższy aja „.

Jednak, bez względu na to, co otrzymujemy w depozycie od Boga, nie mamy prawa zatrzymywać go wyłącznie dla siebie. Podobnie jak wszystkie inne stworzenia, my, ludzie otrzymali wszystko od Boga, a nic dobrego nie należy do nas, ponieważ (jak to Prorok – pokój z nim – mawiał w du’a) „dobro, całe dobro jest w Twoich rękach”.

 „poniósł go (depozyt) człowiek – on przecież jest niesprawiedliwy i nieświadomy” – innymi słowy człowiek zlekceważył rozkaz Boga. Zgodnie z najbardziej oczywistą wykładnią fragment wskazuje na dzieci Adama, które zlekceważyły otrzymany depozyt. A oni są „niesprawiedliwi”, to znaczy, że sprzeniewierzyły się porządkowi i przekraczają granice tego, co jest prawdziwe i prawe. Niesprawiedliwi zbiorą władzę i przywileje namiestnictwa.
• Również Mujahid, Sa `id bin Jubayr, Ad-Dahhak, Al-Hasan Al-Basri i inni głosili, że Al-Amanah oznacza Al-Fara’id, a wedle innych – w zależności od tafsir ibn Kathir oznaczało to posłuszeństwa.
• Al-`mash przekazane przez Abu Ad-Duha z Masruq, że Ubajj bin Ka`b, powiedział: „Część z Al-Amanah oznacza, że kobiecie została powierzona jej czystość.”

• Qatadah powiedział: „Al-Amanah oznacza religię, obowiązujące opłaty i kary określone. „

• Malik przekazuje, że Zajda bin Aslam powiedział:. „Al-Amanah oznacza trzy rzeczy, modlitwę, post i ghusl, aby oczyścić się z seksualnej nieczystości. Nie ma tu sprzeczności, wszystkie aspekty zgadzają się przez nawiązywanie do odpowiedzialności i wykonania polecenia i zakazów związanych z tymi warunkami, czyli ten, który spełnia swój obowiązek otrzyma nagrodę, natomiast ten, kto go zaniedbuje, będzie ukarany”

Człowiek przyjął Depozyt – Al-Amanah – mimo, że jest słaby, nieświadomy i niesprawiedliwy – z wyjątkiem tych, którym Bóg pomaga, a Bóg jest tym, u którego szukamy pomocy.

Z moich obserwacji wnioskuję, że my, muzułmanie, nie wiemy, czym dysponujemy. Nie wspominając już o naszych sercach. Powody do dumy naszej religii są ci którzy do nie powrócili: ludzi, których życie zmieniło się po przyjęciu Islamu (albo i powrocie do Islamu, dlatego że są i tacy którzy długi czas nie praktykowali). Porzucili nałogi, toksyczne myśli i uczucia dzięki oddaniu, uwielbieniu, bojaźni i miłości do Boga. Jedni czynili to wolniej, niektórzy szybciej, niektórzy są w trakcie tego procesu. A jednak to się dzieje – tak po prostu. Nie czekali oni, aby alkohol, papierosy i inne nawyki same się zakończyły – nie, oni aktywnie dążą do ich odrzucenia! Walczą z własnymi intencjami, aby stać się lepszymi ludźmi, bo wiedzą, gdzie prowadzi alkohol, środki odurzające, obsesja płci przeciwnej . Prowadzą one do rzeczy, które woleliby zapomnieć – na pewno nie wszyscy, ale większość ma wspomnienia, które wolałby wymazać. Te wspomnienia pomagają porzucić wszystkie rzeczy niepotrzebne. Wszystko, co zakazane przez Allah subhana wa ta’ala. Ułatwiają one wewnętrzną zmianę człowieka, odejście od rzeczy nikczemnych i dążenie do  zapobieżenia takim zdarzeniom, inszAllah. To nie znaczy, że każdy, kto ma poczucie niedosytu grzechu powinien popełnić go teraz. Nie, nie mieć przeszłości przepełnionej takimi (szpetnymi) uczynkami jest luksusem, alhamdoulillah. Wystarczy porozmawiać z kimś, kto powrócił do Islamu – większość z nich wie, na czym polega różnica, każdy dzień jest dla nich zmaganiem. Codziennie walczą, aby porzucić dotychczasowe wzorce zachowania, pewne dni są łatwiejsze, a niektóre mniej. Ale oni nadal walczą, ponieważ wiedzą, czego wcześniej nie znali- i to czyni różnicę w ich życiu. Ogromną różnicę. Prowadzi ich wiara w Boga. Wybrali w swoim życiu depozyt Boga – Amana Allaha.

Munir Olszewski

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: